انجمن شیمی استان آذربایجان غربی

مشخصات عنصر لیتیم

يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۳۵ ق.ظ

لیتیم  عنصری فلزی نرم به رنگ سفید نقره ای است . لیتیم در سال 1817م توسط J.A. Arfvedson از کشور سوئد کشف شد.لیتیم کم چگال ترین فلز است. لیتیم ممکن است از سنگ هایی که به اندازه 1% لیتیم دارند استخراج می شود. ( عموما" به صورت لیتیم اکسید اندازه گیری می شود) . لیتیم از طریق الکترولیز کلرید لیتیم مذاب تهیه می شود. 
لیتیم به حالت آزاد در طبیعت یافت نمی شود و به صورت ترکیب در سنگهای آذرین در بیشتر کانیها ظاهر می شود. کانی های مهمی که دارای عنصر لیتیم هستند شامل لپیدولیت، اسپدومن، پرلیت و مولیبدن است.
از زمان جنگ جهانی دوم فلز لیتیم و ترکیبات آن با تعداد زیاد تولید شد. این فلز دارای استفاده عناصر آلیاژی و ترکیبات آلی و کاربردهای هسته ای می باشد. 
به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .....

این عنصر به علت پتانسیل الکتروشیمیایی بالا در باتری ها به عنوان آند مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد ویژه لیتیم در شیشه ها و سرامیک ها می باشد. در شیشه های 200 اینچی که برای تلسکوپها مورد استفاده قرار می گیرد از این عنصر استفاده می شده است. کلرید لیتیم در مواد هیپروسکوپی وجود دارد . برومید لیتیم برای تهویه هوا و سیستمهای خشک کننده صنعتی کاربرد دارد . دیگر ترکیبات لیتیم برای پیلهای خشک و شارژ باتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. 
قیمت این فلز در بازار حدود 300 دلار lb است. 
سطوح انرژی عنصر لیتیم
اثرات لیتیم در سلامتی انسان
لیتیم قابل اشتعال و آتش سوزی است. لیتیم میتواند باعث آتش سوزی و انفجار شود. بخارهای سمی یا محرک حاصل از آتش بیرون رانده میشود. خطر آتش و انفجار لیتیم در تماس با مواد قابل اشتعال و آب زیاد است. اگر لیتیم تنفس شود عوارضی از قبیل احساس سوختگی، سرفه، سختی در تنفس، کوتاهی تنفس، ایجاد زخم در گلو. علایم این عوارض به تدریج کاهش می یابد. تاثیر لیتیم بر روی پوست به گونه ای است که باعث قرمز شدن، سوختگی، درد و تاول میشود. لیتیم سبب سرخی چشم ودرد آن میشود. سوختگی های شدید و عمیق در بدن ایجاد میشود. مشکلاتی در بلع رخ میدهد، گرفتگی شکم و درد شکم، احساس سوختگی، تهوع، شوک، استفراغ و ضعف در افراد دیده میشود. 
لیتیم ممکن است به صورت ذرات ریز تنفس شود و یا بلع گردد. خطر تنفس: تبخیر لیتیم در دمای 20 درجه سانتیگراد ناچیز است، در این حالت ذرات لیتیم به صورت ذرات هوایی با غلظت بالا میتوانند پراکنده شوند. این ماده میتواند در چشم، پوست و تارهای صوتی و سیستم گوارش تجزیه شود. 
تنفس ماده سبب ورم شش میشود. علایم ورم شش معمولاً تا چند ساعت بروز نمیکند و باید با استفاده از فعالیتهای فیزیکی باعث خروج این ماده از ششها شد. پس از کمکهای اولیه استراحت و مراقبتهای پزشکی مورد نیاز است. 
خطرات شیمیایی: گرما سبب انفجار یا احتراق شدید لیتیم میشود.
زمانیکه لیتیم به خوبی منتشر میشود، به طور همزمان لیتیم در تماس با هوا آتش میگیرد. علاوه بر حرارتی که سوختن لیتیم تولید میکند، بخارهای سمی نیز ایجاد میشود. واکنشها با اکسیدهای قوی، اسیدها و بسیاری از مواد مرکب ( هیدروکربنها، هالوژنها، بتون، ماسه و آزبست) انجام میشود و باعث خطر آتش سوزی و انفجار میشود. لیتیم با آب به شدت واکنش میدهد و گاز قابل اشتعال هیدروژن و بخارهای مخرب هیدروکسید لیتیم را تولید میکند. 
تاثیرات زیست محیطی لیتیم
لیتیم فلزی با نیتروژن، اکسیژن و بخار آب هوا واکنش میکند. در نتیجه، سطح لیتیم با مخلوطی از هیدروکسید لیتیم، کربنات لیتیم و نیترید لیتیم پوشیده میشود. هیدروکسید لیتیم یکی از خطرناکترین فرمهای لیتیم محسوب میشود زیرا قدرت خورندگی آن بالا میباشد. به همین دلیل باید به موجودات زنده موجود در آب توجه ویژه ای شود. 

ساختار بلوری عنصر لیتیم 
خواص فیزیکی وشیمیایی عنصر لیتیم :
عدد اتمی: 3 
جرم اتمی: 6.941
نقطه ذوب : C°180.54
نقطه جوش : C°1342 
شعاع اتمی: Å 2.05
ظرفیت:1
رنگ: سفید نقره ای
حالت استاندارد: جامد
نام گروه:1 فلزات قلیایی
انرژی یونیزاسیون : Kj/mol 520.2
شکل الکترونی: 2S1
شعاع یونی : Å 0.76 
الکترونگاتیوی: 0.98
حالت اکسیداسیون: 1
دانسیته: 0.534
گرمای فروپاشی : Kj/mol 2.93 
گرمای تبخیر : Kj/mol 162 
مقاومت الکتریکی: Ohm m 0.108×10-8
گرمای ویژه: J/g Ko 3.6
دوره تناوبی:2
شماره سطح انرژی : 2
انرژی اولیه : 2
انرژی ثانویه : 1
درجه اشتعال : در حالت جامد قابل اشتعال 
شماره ایزوتوپ : 2
ایزوتوپ :
ایزوتوپ نیمه عمر 
Li-6 پایدار
Li-7 پایدار
اشکال دیگر :
هیدرات LiH
کلرید LiCl
اکسید Li2O
منابع : کانیهای لپیدولیت، اسپدومن، پرلیت و مولیبدن
کاربرد : از هیدروکسید لیتیم برای جذب دی اکسید کربن موجود در پارکینگهای وسایط نقلیه استفاده می شود . از آلیاژهای مختلف لیتیم برای ساخت هواپیما بکار می رود . همچنین به عنوان آند در باتری و ساخت پیلهای خشک بکار می رود .

  • شهلا رحمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی