انجمن شیمی استان آذربایجان غربی

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۱
ارديبهشت

از کریستال های مایع چه می دانید ؟

همه ما می دانیم که ماده دارای سه حالت عمومی است؛ جامد، مایع و گاز. مولکولهای جامدات همیشه و در همان محلی که قرار دارند موقعیت خودشان را نسبت به بقیه حفظ می کنند. مولکولهای موجود در مایعات برعکس جامدات هستند و قادرند وضعیت خودشان را تغییر دهند و در یک حالت غیر عادی وجود دارند؛ در صورتی که مواد فراوانی هستند که در یک حالت غیر عادی وجود دارند؛ یعنی به نوعی شبیه به یک مایع و نیز شبیه یک جامد! هستند. زمانی که مواد در این حالت قرار می گیرند، مولکولهایشان گرایش دارند که وضعیت خودشان را حفظ نمایند. شبیه مولکولهای موجود در یک جامد. اما به طرف موقعیت های متفاوت نیز در حرکت خواهند بود.

شبیه مولکولهای موجود در مایع.

🛢بنابراین آیا کریستالهای مایع شبیه جامدات عمل می کنند یا مایعات و یا شبیه چیز دیگری؟

از شواهد برمی آید که کریستالهای مایع به حالت مایع نزدیک تر هستند تا جامد. آنها مقادی متوسطی از گرما را دریافت کرده تا یک ماده مناسب را از یک حالت جامد به کریستال مایع تبدیل کنند و فقط مقدار بیشتری گرما را جهت تبدیل همان کریستال مایع به حالت مایع واقعی دریافت می کنند. به خاطر این که کریستالهای مایع به درجه حرارت بسیار حساس هستند، آنها برای ساختن دماسنجها و ... کاربرد دارند. دلیل اینکه چرا صفحه نمایش یک کامپیوتر لپ تاپ در یک هوای سرد یا در خلال یک روز داغ در کنار ساحل به خوبی نمایش می دهد، به خاطر همین کریستالها می باشد!

همانگونه که انواع زیادی از جامدات و مایعات وجود دارد، انواع زیادی از مواد دارای خاصیت کریستال مایع نیز موجود است. بدلیل حرارت و طبیعت مواد، کریستالهای مایع در چندین حالات متفاوت می توانند باشندh//t.me/

  • شهلا رحمانی
۱۳
ارديبهشت
  • سرگل صوفی قادری
۰۹
ارديبهشت

پی اچ منفی هم داریم:

پی اچ یک ماده/محلول، ابزاریست برای اندازه‌گیری میزان اسیدی یا بازی بودن آن ماده/محلول که کاربردهای وسیعی در علوم شیمی، بیوشیمی، خاک، صنایع و موارد دیگر دارد. برای اندازه‌گیری این ابزار هم کافی‌ست که لگاریتم (در مبنای ۱۰) غلظت یون هیدرونیوم موجود را محاسبه کنیم. 

محاسبهء چنین لگاریتمی دامنهء محدودی ندارد و این یعنی الزامی نیست که pH بازه‌ای بین ۰ تا ۱۴ را شامل شود. این مسئله که دامنهء pH حتماً باید عددی بین ۰ تا ۱۴ باشد، در کتب مرجع و اصلی بسیاری از جمله‌ دیکشنری علم (نوشته‌ی هاچینسون)، مبانی شیمی تجزیه اسکوگ، شیمی عمومی (نوشته مورگان) و … به غلط آمده‌است.

از طرف دیگر، منابع و مقالات بسیاری هم باتوجه به قوانین ریاضی مربوط به لگاریتم (که در آن ممکن است عدد حاصل از لگاریتم، منفی هم بشود)، به پی اچ منفی اشاره کرده‌اند اما مثالی برای آن نیاورده‌اند؛ شاید به‌این دلیل که ساخت و تهیه‌ی محلولی با پی اچ منفی در محیط آزمایشگاهی، کاری بسیار دشوار است و برای نگهداری از آن‌ها، بافری که بتواند pH<1 را تحمل کند، خیلی سخت به‌دست می‌آید. به همین خاطر است که بسیاری، ترجبح می‌دهند به‌جای گزارش عدد منفی برای پی اچ، مقدار غلظت یون هیدرونیوم در محلول را عددی بین 1 تا  10مول بر لیتر نشان داده و شماتیک دامنهء تغییرات پی اچ را به‌صورت زیر رسم کنند:

 مفهوم شکل پایین این است که  کران بالا و پایین در دامنهء تغییرات پی 

برای جلوگیری از گیج شدن دانش‌آموزان یا دانشجویان در مورد این مسئله، می‌توان از مثال‌هایی هم استفاده کرد. برای نمونه، محلول HCl غلیظی که در اکثر آزمایشگاه‌ها نیز یافت شده و ۳۷% جرمی است، pHی حدوداً برابر با 1/1- و محلولی اشباع از NaOH، دارای pHی حدوداً برابر با 15/0+ است. یا می‌توان گفت که چشمه‌های آب گرم حاصل از آتش‌فشان‌ها (که خود HCl و  H2SO4 طبیعی تولید می‌کنند)، دارای پی اچ منفی و برابر با 1/7- و حتی آبی که از چشمه‌های نزدیک به مناطق دارای معادن آهن بیرون می‌آید، دارای pHی برابر با 3/6-است.

  • شهلا رحمانی
۰۸
ارديبهشت
  • سرگل صوفی قادری
۰۴
ارديبهشت

برای دریافت مطلب در اینجا کلیک نمایید

  • انجمن شیمی استان آذربایجان غربی
۰۴
ارديبهشت

برای دریافت مطلب در اینجا کلیک نمایید

  • انجمن شیمی استان آذربایجان غربی
۰۴
ارديبهشت

برای دریافت مطلب در اینجا کلیک نمایید

  • انجمن شیمی استان آذربایجان غربی